Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga

Co daje joga? 11powodów żeby ćwiczyć jogę…

Co daje joga...

Co daje joga? To jedno z najczęściej zadawanych pytań i dlatego dzisiaj postaram się na nie odpowiedzieć.

Pozytywnego wpływu praktyki jogi na ciało i umysł nie sposób przecenić. Jednak należy pamiętać, że warunkiem odczucia tych korzyści jest właściwe wykonywanie asan. Każdy z nas ma zupełnie inne ciało, inne ograniczenia, problemy zdrowotne. To co dla jednego może być zbawienne dla drugiego może być wręcz niebezpieczne. Joga nie polega na pogłębianiu gibkości, ale przede wszystkim na budowaniu świadomości tego co dzieje się z naszym ciałem i właśnie rozwój tej świadomości, obok wszystkich innych korzystnych aspektów, jest w niej rzeczywistym postępem.

A więc co daje joga?

1)  Równomiernie rozciąga i wzmacnia ciało, a dzięki temu poprawia jego kondycję i wydolność – hatha joga to system pozycji rozciągających i wzmacniających każdy mięsień i ścięgno, które mogły ulec skróceniu na skutek stresu lub wadliwej postawy ciała. Dzięki temu, że nie skupia się tylko na jednym z tych aspektów, prowadzi do psychofizycznej równowagi i dobrego samopoczucia, podnosi poziom wewnętrznej energii, jednocześnie ograniczając do minimum ryzyko kontuzji.

2)  Rozwija uważność i świadomość ciała – cechą charakterystyczną hatha jogi jest ogromny nacisk kładziony na precyzję wykonywania poszczególnych pozycji. Ilość szczegółów, które musimy ogarnąć trwając w pozycji sprawia, że poznajemy i stajemy się świadomi coraz większej ilości miejsc w ciele. Dzięki temu przestajemy ćwiczyć w sposób automatyczny, czyli powielając często szkodliwe, gromadzone przez lata nawyki ruchowe. Zamiast tego zaczynamy świadomie ustawiać poszczególne partie swojego ciała w sposób prawidłowy, będący drogą do coraz lepszego samopoczucia.

3)  Rozwija symetrię ciała – wszystkie pozycje jednostronne zawsze wykonuje się w takim samym czasie na obie strony. Ma to na celu wyrównanie asymetrii ciała, które ,,pielęgnujemy” w codziennym życiu np przy okazji mycia zębów zawsze jedną ręką, pisania czy jedzenia, a także tych będących wynikiem stresu. Odwrotnie niż w sporcie, gdzie skupiamy się na lepszej stronie, bo to ona pozwala nam osiągnąć dobry wynik, w jodze naszą uwagę powinna przykuwać w większym stopniu strona słabsza. Dzięki temu z czasem możliwe będzie wyrównanie obydwu stron ciała, a dzięki temu osiągnięcie poczucia fizycznego komfortu i wewnętrznej równowagi

4)  Kształtuje prawidłową postawę ciała – dzięki pracy w asanach stopniowo korygujemy utrwalane całymi latami złe nawyki ruchowe, będące jednocześnie odzwierciedleniem nawyków myślowych. Nasza postawa staje się wyprostowana, a klatka piersiowa i okolica mostka otwarte, dając możliwość oddychania ,,pełną piersią”. Stopy świadomie dotykają ziemi dając nam poczucie uziemienia, stabilności i siły sprawczej.

5) Poprawia stan zdrowia –
-usuwa dyskomfort związany z bólami kręgosłupa, głowy, mięśni itd.
-reguluję gospodarkę hormonalną
-reguluje ciśnienie krwi
-odciąża serce
-optymalnie dotlenia mózg i pozostałe narządy wewnętrzne

6) Zwiększa odporność na stres  – poprzez rozluźnianie układu nerwowego, naukę prawidłowego oddechu i umiejętności kontrolowania go, oraz budowanie w asanach stabilności emocjonalnej.

7) Podnosi odporność na ból i uczy radzenia sobie z nim.

8) Rozwija równowagę psychofizyczną – w jodze jest wiele pozycji, które na początku dla większości osób są trudne do wykonania ze względu na brak umiejętności utrzymania w nich równowagi. Dzięki regularnej praktyce równowaga fizyczna znacznie się poprawia i ma to bezpośrednie przełożenie na równowagę psychiczną.

9) Rozwija samodyscyplinę

10) Uczy relaksu – jest to coś co odróżnia jogę od wszystkich innych aktywności fizycznych. ZAWSZE sesja jogi kończy się relaksem. Nie jest on dodatkiem, ale integralną częścią sztuki jogi. Można nawet powiedzieć, że umiejętność głębokiego relaksu jest celem. Po to intensywnie pracujemy w asanach nabierając stopniowo świadomości swojego ciała, żeby w relaksie móc te miejsca poczuć i rozluźnić, a dzięki temu rozluźnić także układ nerwowy, uspokoić oddech i po prostu być. Umiejętność relaksu poprawia komfort codziennego życia, zmniejsza zmęczenie i napięcia emocjonalne. Daje nam realne narzędzie do tego by w odpowiednim momencie się zregenerować i poczuć dobrze.

11) Pozwala na lepsze poznanie samego siebie – rozwijając świadomość swojego ciała rozwijamy również świadomość własnych myśli i poczynań. Dzięki wypracowanej w asanach samodyscyplinie potrafimy wywiązać się z własnych zobowiązań, zrealizować cele i marzenia. Stajemy się mniej podatni na wpływ otoczenia, na to co myślą o nas inni i zaczynamy być sobą, nie tylko w zaciszu własnych myśli, ale w relacjach z innymi. Stajemy się pewni siebie, poznajemy swoją wartość, potrafimy zwerbalizować swoje myśli, potrzeby i zadbać o to by je w sensowny sposób zaspokoić, a dzięki temu na co dzień czuć radość i spełnienie.

Zobacz podobne

55 Comment

  1. fajne ćwiczenia, relaks konkretny, jednak zastanawiają mnie kwestie religijne, ponieważ zdaje się, że Kościół zabrania ‚uprawiania jogi’? Pozdrawiam, Ola, blokwpiwnicy.blogspot.com

    1. Kościół zabrania wielu rzeczy 😛 Między innymi takich, które większość wyznawców robi codziennie;)
      Ale wracając do Twojego pytania… Joga jest neutralna światopoglądowo i nie promuje żadnej religii. To praca z ciałem mająca zapewnić lepsze zdrowie i samopoczucie, a to każda religia mająca na uwadze szczęście swoich wyznawców powinna popierać.

  2. Podobno joga daje każdemu dokładnie to, czego akurat potrzebuje. I ja się z tym zgadzam. Chodzę na jogę od paru miesięcy i bardzo sobie chwalę 🙂

  3. Same plusy. Joga zawsze mnie pociągała. Zawsze lubiłam pozycje – wygibasy kiedy każdy mięsień napinał sie niemiłosiernie a jednocześnie odczuwałam ogromną ulgę i relaks. Sama nie wiem dlaczzego do tej pory nie trafiłam do porządnej szkoły Jogi. Po wizyce na Twoim Blogu z penością przegladne ponownie oferty w mojej okolicy. Napisałabym nawet – szkoda ,że jesteś tak daleko 🙂

  4. Kiedyś ćwiczyłam pilates i kochałam to. Joga wydaje mi się trochę takim bardziej zaawanzowanym pilatesem… nie wiem, czy dobrze myślę? 🙂

    1. Szczerze mówiąc nie ćwiczyłam nigdy pilatesu, ale z tego co słyszałam operuje trochę mniejszym zakresem ruchu i nie kładzie aż takiego nacisku na precyzję wykonania pozycji, chociaż z tą precyzją zapewne zależy od instruktora. W jodze z resztą też 😉 Pozdrawiam 🙂

  5. Hmm już od dawna zastanawiałam się nad jogą, ale kompletnie nie wiem jak to ugryźć i czy jest ona bezpieczna przy dyskopatii i torbielu kręgosłupa?

    1. Żeby była bezpieczna trzeba ćwiczyć prawidłowo, a to może zapewnić tylko dobry doświadczony nauczyciel. Dlatego jak będziesz chciała zacząć ćwiczyć to zwróć na to uwagę i stosuj wszystkie indywidualne zalecenia.
      Pozdrawiam 🙂

  6. Miałam kiedyś przygodę z jogą, traktowałam ją trochę może nie na miejscu, bo jako wyciszenie i rozciągnięcie po wykańczających treningach tabaty i indor cycling. Coraz częściej zaczynam myślami wracać do jogi, bo zaczynam obecnie doceniać to czego wcześniej nie zauważałam.

    1. Jak nigdy nie ćwiczyłaś jogi pod okiem nauczyciela to nie polecam gotowych treningów. Trzeba poznać podstawy i wtedy można próbować ćwiczyć samemu. Pozdrawiam 🙂

  7. Obiecuję sobie od jakiegoś czasu, że spróbuję. I dobrze, że napisałaś o dobrym wpływie jogi na kręgosłup, bo ostatnio mam z nim trochę problemów. Muszę spróbować wreszcie 🙂

  8. Wiem, że joga ma wiele zalet. Zawsze jednak wybierałam bardziej żywiołowe formy aktywności. Teraz jednak przydałoby mi się chyba trochę relaksu, więc muszę poważnie się nad tym zastanowić.

  9. Od dawna chcę spróbować jogi, ale zabrać się za to nie mogę… Mam nadzieję, że jak już zacznę ćwiczyć to starczy mi wytrwałości 🙂

  10. Jo0ga jest super! Szkoda, że już nie mam na nią czasu… W ciąży praktykowałam i polecam każdej przyszłej mamie! Uczy prawdziwego oddychania, niesamowicie przydatnego przy porodzie. Oprócz tego pomaga się rozciągnąć, co też przydaje się przy porodzie 🙂 No i ogólnie można rozruszać swoje spuchnięte ciążowe ciało 🙂

  11. Odkad cwicze, nie wierze, ze trzeba kogoklwiek jeszcze zahcecac do praktyki jogi,, ale jestem pewna, ze tak przygotowane wpisy jak Twoj na pewno sa pomocne.
    Zostane u Ciebie dluzej, bede sie inspirowac i edukowac 🙂
    pozdrawiam serdecznie

  12. W rozciągniętym ciele zdrowy duch 🙂 Mnie absolutnie nie trzeba namawiać, przekonałam się na własnym ciele, że Joga to same korzyści i chyba jak żaden inny sport ćwiczy ciało i ducha 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *