Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Jak oddychać by czuć się dobrze…

Jak oddychać by czuć się dobrze

Oddech jest czymś tak oczywistym, że najczęściej nie zastanawiamy się nad tym jak oddychać by czuć się dobrze, ani nad tym jak zmienia się on w zależności od sytuacji w jakiej się znajdujemy.

U większości osób jest płytki, często nieregularny i nieświadomy. Można zauważyć tu analogię do współczesnego, zabieganego modelu życia, w którym spokojna chwila dla siebie stała się luksusem. Ciągle się gdzieś spieszymy, robimy po kilka rzeczy na raz, więc trudno się dziwić, że coś tak subtelnego jak świadomy oddech po prostu nam umyka.

Rytm oddechu  jest jednym z najłatwiej zauważalnych objawów fizycznych naszego stanu emocjonalnego. Gdy się czegoś boimy wstrzymujemy oddech, gdy odczuwamy ulgę wzdychamy głośno itd.
Oddech jest jednak również jedyną funkcją życiową, która oprócz tego, że może się odbywać automatycznie, tak jak wszystkie inne, i być przy tym podatna na wszelkie poruszenia emocji i umysłu, może być przez nas kontrolowana. Może odbywać się zarówno świadomie jak i nieświadomie. Dlatego próba zapanowania nad nim, może pomóc nam, choć w pewnym stopniu, kontrolować to co się z nami dzieje w trudnych dla nas sytuacjach.

Ucząc się oddychać płynnie i regularnie, nawet wtedy gdy jesteśmy zdenerwowani, czujemy dyskomfort itp. możemy świadomie, poprzez stopniową regulację rytmu swojego oddechu, skoncentrować się na rozluźnieniu ciała i umysłu. Dzięki temu zamiast fiksować się na jakimś problemie, po uspokojeniu oddechu,  już na spokojnie poszukać optymalnego dla na rozwiązania.

W jodze, nauka świadomego, płynnego oddechu, nawet wtedy gdy, szczególnie na początku, odczuwamy w pozycjach mocny ból czy niewygodę, jest jedną z ważniejszych rzeczy. To właśnie umiejętność nie wstrzymywania go, nawet wtedy gdy automatycznie chcemy to zrobić, pozwala zachować jego regularność. Dzięki temu płynność wykonania pozycji, rozciągania czy wzmacniania poszczególnych mięśni. Pozwala na spokojnie zmierzyć się z bólem i niedostatecznym przygotowaniem ciała w  szczególnie trudnych dla nas asanach.

Nie chodzi o to by cały czas oddychać wolno i głęboko, ale o to by w trakcie ćwiczeń, dostosowywać oddech do potrzeb ciała. W niektórych pozycjach będzie on płynny i spokojny, w innych szybki i dość płytki, a w tych wymagających szczególnego wysiłku może nawet urywany. Jednak jego ciągłość nie powinna zostać przerwana przez cały czas praktyki.

Umiejętność zachowania regularności oddechu w pozycjach jogi, uczy nas z czasem przyglądać się tej czynności także w codziennym życiu. Dzięki temu daje nam możliwość świadomego kierowania nią wtedy gdy zachodzi taka potrzeba. Tym samym pozwala nam oddychać tak by czuć się dobrze.

Jak oddychać by czuć się dobrze w asanach:

-oddychaj tylko i wyłącznie nosem
-nie wstrzymuj oddechu nawet w pozycjach, które są dla Ciebie trudne
-oddychaj tak, jak w danym momencie potrzebuje ciało (wolno, szybko, płytko lub głęboko), ale nieprzerwanie.

Zobacz podobne

77 Comment

  1. Ja nawet nie wiedziałam jak ważny jest oddech, do czasu aż zainteresowałam się medytacją i jogą. Super post, dobrze, że poruszyłaś ten temat 🙂

  2. Ja nie ćwiczę jogi jak wiesz, ale przeczytałam Twój tekst z ciekawością. Święte słowa o oddechu. W stanach napięcia i stresu, pierwszą rzeczą, którą próbuję zrobić jest właśnie kontrola oddechu. W przypadku skłonności do kołatania serca to pierwszy krok dla poratowania siebie. Pozdrawiam 🙂

  3. Od czasu jak uprawiam freediving, to bardzo dużą wagę przykładam do oddechu. Tymi samymi metodami można ułatwić sobie zasypianie. Mianowicie, trzeba oddychać tak by wydech był dwa razy dłuższy nic wdech. Np wciągamy powietrze 3s, a wpuszczany 6s. Taki oddech uspokaja pracę serca 🙂

  4. Nie zdawałam sobie sprawy że oddychanie jest takie ważne. Często mi się zdarza niestety szczególnie przy ćwiczeniach, że oddycham buzią lub wstrzymuję oddech.

    1. To całkiem normalne na początku 😉 prowadząc zajecia grupowe wielokrotnie miałam sytuację ze w trudniejszych asanach następowała na sali całkowita cisza bo większość na raz wstrzymała 😉

  5. Dzięki jodze właśnie nauczyłam się odpowiednio oddychać nosem. W przeszłości niestety z różnych sytuacjach, np. stres lub zmęczenie fizyczne, często przechodziłam na oddech przez usta przez co stawał się on płytki i nieefektywny.

  6. Przyznam, że świadome oddychanie sprawia mi pewien kłopot. Najbardziej odczułam to w szkole rodzenia, kiedy uczono nas jak oddychać prawidłowo. Mój Tata też próbował nauczyć mnie prawidłowego oddychania przeponą, ale w tej kwestii jestem mocno odporna na nauki. Zatem to kolejny argument dla mnie, żeby kiedyś przekonać się do jogi.

  7. Pamiętam jak z wielką chęcią zabierałem się za wykonywanie asan wraz z książką pt. Hatha Joga Dla Wszystkich pani Maliny Michalskiej. Fantastycznie się w tedy czułem, gdy równomiernie oddychałem byłem taki spokojny chyba do tego wrócę, ale pamiętam, że w niektórych asanach wstrzymywało się oddech…

  8. Fajnie, że takie tematy są poruszane 🙂 wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że ta niby nieświadoma rczynność którą wykonujemy w każdej sekundzie naszego życia jest taka ważna

  9. Bardzo dobry tekst. Ja miałam straszny problem z oddychaniem, bo niby robimy to bezwarunkowo, nie zastanawiamy się nad oddechem, a w czasie ćwiczenia po prostu trzeba. I tego trzeba się nauczyć 🙂

  10. Wpis dla mnie 😉 Gdy jestem zdenerwowana staram się oddychać spokojnie, aby się uspokoić, ale chyba robię to zbyt nerwowo, bo zamiast skupić się na czynności to stres nie mija 😉 Teraz już wiem jak się do tego zabrać, choć jogi nie ćwiczę, ale dzięki Twoim wpisom jestem o krok bliżej niż dalej 😉 Pozdrowienia!

  11. Miałam styczność z ćwiczeniami oddechowymi, co prawda nie wiązały się one z jogą, tylko z aikido, ale wykonywanie ich rzeczywiście otworzyło mi oczy na problem hmm… jakości oddychania i dostosowywania oddechu do ruchu ciała. Pozdrawiam 🙂

  12. Taka prosta rzecz. Taka oczywista. A jaka nie doceniana. Umiejętne oddychanie wiele daje. Zarówno na treningu jak i przed rozmową kwalifikacyjną. Inaczej się czujemy i panujemy nad sobą.

  13. „Ucząc się oddychać płynnie i regularnie, nawet wtedy gdy jesteśmy zdenerwowani, czujemy dyskomfort itp. możemy świadomie, poprzez stopniową regulację rytmu swojego oddechu, skoncentrować się na rozluźnieniu ciała i umysłu po to, by zamiast fiksować się na jakimś problemie, po uspokojeniu oddechu, już na spokojnie poszukać optymalnego dla na rozwiązania.” – o, tak! Jogi nie ćwiczę, ale uspokojenie oddechu bardzo pomaga np. przy porodzie.

  14. Ciekawy wpis i cenne wskazówki. Myślę, że można je stosować nie tylko ćwicząc jogę, a także w codziennych sytuacjach. W każdym razie, napewno wyoróbuję 🙂 Pozdrawiam

  15. Ostatnio jak byłam na fitnessie to prowadząca zaproponowała, byśmy zainteresowały się oddychaniem w jodze. A tu właśnie o tym piszesz! Super, że dzięki Tobie mogłam się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy z tego tematu:)

  16. Jako nastolatka miałam nawyk wciągania brzucha, aby był płaski. Później złapałam się na tym, że mój brzuch jest cały czas wciągnięty i mam problem z rozluźnieniem tych mięśni, co wyszło też kiedyś podczas ćwiczeń związanych z dykcją – mam problem z uaktywnieniem przepony podczas procesu oddychania, oddycham tylko z pomocą klatki piersiowej, czyli płytko.
    Muszę nad tym popracować.

  17. Tak, oddech jest bardzo ważny, czy to w jodze, czy też w codziennym życiu, a prawidłowe oddychanie to sztuka, ale jak najbardziej taka, którą można opanować 🙂

  18. Prawidłowy oddech w wielu sytuacjach to podstawa. Czy to trening czy sytuacje stresowe zawsze musimy pamiętać o oddechu.

  19. Bardzo potrzebny wpis. Szczerze mówiąc, to jest on pierwszy, który tak dobrze opisuje potrzebę,, dobrego ” oddychania, który czytałam. Szkoda, że mało osób pisze na ten temat. Będę zaglądać częściej 🙂

  20. Rzeczywiście prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne – w jodze, w sporcie, w życiu codziennym. Szkoda, że nie uczą tego chociażby na lekcjach wuefu – to bardziej przydatne w życiu niż niektóre głupie aktywności w stylu skoku przez kozła 😉 Dużo osób, tak jak piszesz, nawet nieświadomie wstrzymuje oddech, co akurat nie przynosi niczego dobrego.

    Dziękuję za tę ciekawą porcję wiedzy z rana.

  21. Sama ucząc się śpiewu wiem, jak ważny jest oddech. Wcześniej nie zwracałam na to aż tak dużej uwagi.

  22. Mój znajomy jest coachem oddechu i wiele mi mówił o tym, jak sposób oddychania wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i całe życie. Twój wpis mnie w tym utwierdza. I chyba pora wrócić do jogi:)

  23. Nie sądziła, że to jak oddychamy jest istotne. W sumie to się nad tym nie zastanawiałam bo to jakoś tak automatycznie przychodzi. 😀
    Zmienię swoje podejście do tematu. 🙂

  24. Wskazówki banalne, a jednak mało osób o nich pamięta (w tym ja). Zawsze myślałam, że oddech musi być, tak jak wspomniałaś, wolny i głęboki.. nigdy nie brałam pod uwagę tego, że może to być niewłaściwe. Przydatny wpis – zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie (tu ja:)).

  25. Akurat z jogą nie mam nic wspólnego, ale zdarza mi się kontrolować oddech, w sensie że skupiam się na nim. Dziwnie to brzmi może, ale chodzi mi oto, że zapominam o otaczającej rzeczywistości, najczęściej przed snem. Problem polega na tym, że potem nie mogę zasnąć, bo oddech nie chce się wyrównać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *