Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Jak się skutecznie zrelaksować – viparita karani…

Każdy z nas, niezależnie od wieku, stylu życia jaki prowadzi czy przekonań ma dni, w których bardziej niż czegokolwiek innego potrzebuje odpowiedzi na pytanie jak się zrelaksować. Niemożność zaspokojenia potrzeby odpoczynku, może z czasem prowadzić do chronicznego zmęczenia, rozdrażnienia itp.
Dlatego dzisiaj kolejna z prostych, ale jednocześnie bardzo skutecznych i odprężających pozycji jogi – viparita karani (pozycja nóg uniesionych na ścianie).

Viparita karani jest pozycją silnie regenerującą i wzmacniającą. Działa kojąco na układ nerwowy, wycisza umysł i ciało, a także przynosi ulgę zmęczonym nogom i stopom. Co ważne nie wymaga żadnego wcześniejszego przygotowania więc możesz ją wykonać zawsze wtedy gdy poczujesz taką potrzebę.

viparita karani
viparita karani

Potrzebne rzeczy:

– mata lub koc pod plecy
– złożony koc pod głowę

Wskazówki:

1) Usiądź na brzegu maty bokiem do ściany, tak żeby jedno z bioder do niej dotykało.

2) Podeprzyj się przeciwległym łokciem o podłogę i dosuwając pośladki maksymalnie do ściany przenieś nogi do pionu.

3) Jeśli pośladki odsunęły się spróbuj znaleźć sposób aby je dosunąć (np poprzez uniesienie miednicy). Za pierwszym razem może się to wydawać trudne, ale po kilku razach dojdziesz do wprawy. Cały kręgosłup powinien równomiernie przylegać do ziemi.

4) Pod głowę wsuń przygotowany wcześniej koc. Głowa i kawałek szyi powinny leżeć na kocu, a całe barki już poza nim.

5) Odsuwając barki od uszu ułóż ręce wzdłuż boków tułowia tak, żeby wnętrza dłoni były skierowane do góry. Nogi są proste, ale rozluźnione.

6) Zamknij oczy i rozluźnij się.

7) Możesz trwać w tej pozycji tak długo jak będzie Ci wygodnie, ale minimum 5-10 minut.

8) Aby wyjść z pozycji powoli zegnij nogi, i delikatnie przekręć się na prawy bok. Następnie otwórz  oczy i podnosząc głowę na końcu usiądź.

Efekty:
– wycisza umysł i ciało
– przynosi ulgę przy zmęczeniu, obrzękach i żylakach nóg
– delikatnie rozciąga tylne części nóg i karku
– pozwala na rozluźnienie pleców i brzucha
– pomaga przy problemach z trawieniem
– łagodzi stany lękowe i depresyjne
– reguluje ciśnienie krwi
– pomaga przy PMS i menopauzie

Pamiętaj, że pokazane pozycje ćwiczysz na własną odpowiedzialność, bo nawet najdokładniejsze instrukcje w wirtualnym przekazie nie są w stanie zastąpić wskazówek nauczyciela dostosowanych konkretnie do potrzeb Twojego ciała. Jeśli odczuwasz w pozycji ból kręgosłupa to przerwij i przed kolejnymi próbami zasięgnij rady doświadczonego nauczyciela jogi.

Zobacz podobne

46 Comment

  1. Tego mi dzisiaj akurat potrzeba. Obudziłam się bardzo zmęczona, za oknem ponuro, po bardzo intensywnych dniach mam syndrom przekutego balonika. Potrzebuję wyciszenia, zwolnionego tempa i relaksu.

  2. Dość często relaksuję się na podłodze. Dla mnie najwygodniej jest właśnie na twardym i równym podłożu. Teraz tylko przyłożę pupę do ściany i oprę nogi. Dobrze, że napisałaś o tych zamkniętych oczach, bo już kombinowałam jak książkę tak czytać, żeby ręce nie omdlały:)

  3. W pierwszej chwili jak zobaczyłam małe zdjęcie to się przestraszyłam, że to na głowie trzeba stać:) ale taką pozycję to jak najbardziej nawet ja dam radę 🙂 Muszę koniecznie spróbować 🙂

  4. Świetne! W dzisiejszych czasach relaks jest potrzebny każdemu. Ciągły stres, praca, obowiązki sprawiają, że zapominamy o sobie. Zwróćcie uwagę, że taki rodzaj relaksu przynosi mnóstwo korzyści! Super sprawa. 😉

  5. O, i to jest coś, co jestem w stanie zrobić! 😀
    A tak na serio ćwiczenia relaksacyjne to cudowny wynalazek. Fajnie tak chociaż na parę minut całkowicie się wyłączyć od wszystkiego.

    1. Relaksu trzeba sie nauczyć tak jak każdej innej czymności 🙂 jednym przychodzi łatwiej innym trudniej tak jak ze wszystkim. Na poczatek dobrze jest probowac po intensywnym wysiłku fizycznyn angażujacym całe ciało, bo jesteśmy świadomi miejsc, ktore chcemy rozluźnić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *