Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Co daje joga w ciąży…

Co daje joga w ciąży

Wbrew powszechnemu przekonaniu, ciąża to dość trudny i wyczerpujący czas w życiu kobiety. Owszem są piękne momenty, ale nie mniej jest zmęczenia, niepewności o zdrowie dziecka, podołanie nowej roli czy choćby o błahą dla wielu z zewnątrz, sylwetkę po ciąży. Dobrze znaleźć coś co będzie odskocznią od natłoku myśli. Co pomoże nam jak najdłużej być w dobrej kondycji i cieszyć się tym oczekiwaniem. Taką funkcję może pełnić joga. Co daje joga w ciąży?

Dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne jest w ciąży istotne nie tylko ze względu na matkę, ale również na rozwijające się dziecko. Praktykując w tym czasie jogę, pod okiem doświadczonego nauczyciela, możliwe jest uspokojenie nerwów, wzmocnienie i utrzymanie dobrej kondycji ciała, a także przezwyciężenie zmęczenia i wielu towarzyszących ciąży dolegliwości.

Wykonując w ciąży właściwe sekwencje pozycji jogi uwalniamy oddech, który pozwala na

Joga w ciąży
Joga w ciąży

odkrycie nowych sił witalnych, a także właściwe dotlenienie siebie i dziecka. Nasze ciało dzięki asanom jest w stanie wyprodukować dobrej jakości krew i utrzymać jej odpowiednie ciśnienie. Rozszerzanie w trakcie ćwiczeń okolicy miednicy tworzy przestrzeń również wewnątrz macicy  i zapewnia prawidłowe krążenie krwi oraz przestrzeń dla ruchów dziecka. Regularne wzmacnianie mięśni pleców odciąża kręgosłup i dzięki temu zapobiega jego bólom. A wypracowana regularnymi ćwiczeniami kondycja pomaga lepiej znieść trudy porodu,  skraca czas dochodzenia po nim do siebie oraz zapobiega nadmiernemu przybieraniu na wadze.

Najlepiej jeśli rozpoczniemy praktykę jogi jeszcze przed zajściem w ciążę. Daje to możliwość poznania podstaw i nabrania przez ciało pewnej elastyczności i świadomości, zanim będzie musiało zmierzyć się ono z całkowicie odmiennym dla siebie stanem jakim niewątpliwie jest ciąża. Dzięki temu wykonując asany (pozycje jogi) będziemy w stanie skupić się na tym by wykonać je prawidłowo. W sposób bezpieczny i najbardziej efektywny, a nie na tym by jakoś przetrwać. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku zajęć grupowych, gdzie nauczyciel nie jest przez cały czas do naszej wyłącznej dyspozycji.

W ciąży szczególną uwagę należy zwrócić na swoje samopoczucie w trakcie ćwiczeń.

Odwrotnie niż zwykle, nie nastawiajmy się na dawanie z siebie za wszelką cenę stu procent. Najważniejsze jest to by czuć się cały czas komfortowo i mieć możliwość swobodnego oddechu. Należy pamiętać o tym, że dziecko oddycha razem z nami. Jeśli my, przez nadmierny wysiłek, zaczniemy  wstrzymywać lub nadmiernie spłycać oddech, nie dotrze on także w odpowiedniej ilości do rozwijającego się płodu.  Na dłuższą metę może to przynieść więcej szkody niż pożytku.

Joga w ciąży
Joga w ciąży

Dlatego ruchy w asanach powinny być płynne i pozbawione skoków, brzuch cały czas rozluźniony, głowa chłodna i spokojna. Taka praktyka podczas ciąży relaksuje nerwy, zapobiega napięciom psychicznym, a także utrzymuje nasze ciało w zdrowiu i dobrej formie. Należy pamiętać, że będąc w ciąży tylko Ty możesz ostatecznie ocenić, które pozycje oddziałują korzystnie na Ciebie i dziecko. A które wymagają zbyt dużego wysiłku na przykład ze względu na ciężar brzucha i miednicy lub towarzyszące Ci akurat dolegliwości. Zapisując się na zajęcia wybierz nauczyciela, który ma wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu kobiet ciężarnych, bo w tym szczególnym czasie ma to ogromne znaczenie 🙂

Zobacz podobne

17 Comment

  1. Własnie dziś pierwszy raz bylam na jodze. Jestem w 23 miesiącu ciąży i jogi nie ćwiczyłam nigdy wcześniej. Podobało mi się bardzo. Ćwiczenia dla osób, które jak ja nie lubią za dużo skakać 🙂

  2. Ja będąc w pierwszej ciąży też chodziłam na zajęcia jogi. Ale to było 10 lat temu 🙂 Potem nie miałam do czynienia z jogą.
    Ostatnio miałam problemy z kręgosłupem i kupiłam sobie płytę z jogą. Tylko muszę zacząć 🙂

  3. Niestety wciąż tak wiele osób nie docenia ruchu w ciąży…a szkoda. Tak jak piszesz, najlepiej zacząć jeszcze przed ciążą,a wtedy kontynuacja w ciąży będzie czymś naturalnym. W przeciwnym razie królują wymówki;)

  4. Nie miała okazji ćwiczyć jogi, ale zawsze po cichu o tym myślałam, w kolejnej ciaży na pewno spróbuję, ale mam nadzieję, że będę miała okazję i chęci zrobić ten kro jeszcze przed ciążą

  5. Niestety nie znam jogi z praktyki, tylko troszkę z teorii… Ćwiczenia w czasie ciąży są niezwykle ważne, ja osobiście też starałam się dbać o kondycję, ale nie chodziłam na zajęcia – ćwiczyłam troszkę w domu – na piłce plus spacery i zabawy ze starszym synem 🙂 Joga to na pewno nie była, raczej rozciąganie i ćwiczenie mięśni kręgosłupa i mięśni Kegla. Czy podczas ćwiczeń jogi w ciąży instruktorki pamiętają o mięśniach Kegla?

    1. Taki obraz jest kreowany w środkach masowego przekazu i większość osób, które nie były nigdy w ciąży głosi pogląd, że ciąża to nie choroba więc kobiety w ciąży niezależnie od samopoczucia powinny być w pełni aktywne zawodowo i dyspozycyjne najlepiej do dnia porodu 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *