Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Joga z nauczycielem jogi czy samodzielnie w domu?

nauczyciel jogi

Coraz większa popularność jogi sprawia, że wiele osób, chciałoby jej spróbować. Dodatkową motywacją są liczne, powszechnie znane korzyści płynące z jej regularnej praktyki.Chyba nie ma osoby, która nie chciałaby poczuć się lepiej pod względem fizycznym i psychicznym. Pozbyć się bólu kręgosłupa, nauczyć się prawidłowo oddychać, radzić sobie ze stresem czy skutecznie relaksować.

Wiele pozycji jogi na pierwszy rzut oka wydaje się dosyć prosta. Można odnieść wrażenie, że wystarczą chęci, a  świetnie poradzimy sobie z nimi sami w domu. Jednak to czy będziemy mogli doświadczyć pełni korzyści, które może nam przynieść praktyka jogi nie zależy do końca od tego CZY będziemy ćwiczyć, ale od tego JAK będziemy to robić.

Żeby pracować ze swoim ciałem skutecznie i efektywnie, potrzebna jest jego świadomość. A zdobywamy ją dopiero po pewnym czasie prawidłowej praktyki asan. Żeby mogła być ona prawidłowa, to poza naszym skupieniem, chęciami i ciężką pracą potrzebny jest nauczyciel jogi, który dostosuje ćwiczenia do naszego stanu zdrowia, możliwości i predyspozycji, a dodatkowo spojrzy na nasze ciało w pozycjach ,,z boku”.

Zanim zaczniemy ćwiczyć, nie zdajemy sobie sprawy jak wiele elementów trzeba połączyć w całość, żeby praktyka jogi mogła przynieść oczekiwane efekty. Dodatkowo często to co czujemy od wewnątrz ustawiając się w pozycji, nie ma wiele wspólnego z tym jak prezentuje się ona na zewnątrz.

Mają na to wpływ m.in.:

1) Asymetria ciała, objawiająca się znacznymi różnicami w elastyczności, sile i świadomości prawej i lewej strony.

Powoduje ona, że bardzo trudno jest nam ustawić ciało w taki sam sposób na obie strony, a to może prowadzić do przeciążeń czy kontuzji.

2) Brak umiejętność skupienia się jednocześnie na kilku partiach ciała.

Każda z asan, to spójna, harmonijna praca całego ciała. Żeby rozciągnąć tyły nóg nie wystarczy, że skierujemy swoją uważność w ich kierunku. Równie ważne jest to,  co w tym czasie robią stopy, przednie strony ud, miednica, kolana itd., a  ta świadomość całości przychodzi z czasem.

3) Brak możliwości zobaczenia swojego ciała z zewnątrz, z pozycji osoby, która wie jak powinno ono wyglądać w prawidłowo wykonanej asanie, i co konkretnie trzeba poprawić żeby zaczęło pracować w  bezpieczny i efektywny sposób. W tym może Ci pomóc tylko nauczyciel jogi.

 

Nauczyciel jogi. Jaka jest jego rola?

1) Dobiera odpowiednią kolejność i intensywność asan, dostosowując je do Twoich możliwości, stanu zdrowia, oczekiwań, pory dnia czy nawet warunków pogodowych.

2) Prowadzi Cię w pozycjach krok po kroku, zwracając uwagę na poszczególne części ciała, prawidłowy oddech itd.

Przekazuje Ci w ten sposób swoją świadomość ciała, która po pewnym czasie regularnych ćwiczeń, daje Ci możliwość dotarcia do Twojej własnej świadomości.
Ten proces, przy odpowiednio silnej motywacji, może oczywiście nastąpić nawet wtedy kiedy będziesz ćwiczyć tylko samodzielnie. Będzie to trwało jednak znacznie dłużej, a po drodze może prowadzić do kontuzji, zniechęcenia itd.

3) Poprzez fizyczne korygowanie w asanach, nadaje Twojemu ciału odpowiedni kierunek ruchu, ustawia je symetrycznie i w jednej płaszczyźnie. Przez to pomaga odkryć prawdziwe możliwości Twojego ciała i w pełni z nich korzystać.

4) Wykonując asany otrzymujesz na bieżąco informację zwrotną. Na które miejsca w ciele powinna się w danym momencie skierować Twoja uważność, żeby wykonywanie pozycji było bezpieczne i mogło przynieść jak najlepsze rezultaty.

Dlatego jeśli chcesz spróbować jogi, to przynajmniej na początku postaraj się ćwiczyć w grupie lub indywidualnie, ale jednak pod okiem doświadczonego nauczyciela jogi. Pomoże Ci to tak ukierunkować pracę w ciele, żeby nakład sił i czasu był adekwatny do osiąganych efektów.

Jeśli jesteś z Warszawy zapraszam do szkoły jogi Jogosfera http://www.szkolajogosfera.pl

lub na indywidualne zajęcia jogi http://jogosfera.com.pl/indywidualne-zajecia-jogi-warszawa/

Zobacz podobne

8 Comment

  1. Nie wyobrażałam sobie ćwiczyć w domu, zwłaszcza na moim bardzompiczątkującym etapie. Na zajęciach jednak dostaje się mnóstwo cennych wskazówek co do prawidłowego wykonania, a to jest dla mnie bezcenne. Miłego dnia!;)

  2. Pamiętam, że jako dziecko miałam książkę do jogi i ćwiczyłam różne figury. Wtedy człowiek był jakoś bardziej elastyczny : )

  3. Próbowałam wielu rzeczy, ale jogi jeszcze nie. Chciałabym się wybrać na jakieś „próbne” zajęcia – w ostatnim czasie nie trafiłam jednak na takie eventy w mojej okolicy…

  4. Jogi próbowałam raz, będąc jeszcze nastolatką i okazała się dla mnie zbyt spokojnym sportem. Nie wiem jak dzisiaj, ale ćwiczeń rozciągających nigdy nie zarzuciłam, więc może nie byłoby to takie głupie znów spróbować.

  5. Nie mam doświadczeń z praktykowaniem jogi, ale wydaje mi się, że tylko w praktyce, pod okiem doświadczonego nauczyciela możemy prawidłowo nauczyć się nowych rzeczy, zwłaszcza jeżeli należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które mają wpływ na prawidłowe wykonanie ćwiczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *