Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Pozycja jogi Gomukhasana – na napięcie karku, szyi, barków…

Pozycja jogi Gomukhasana

Przy dzisiejszym trybie życia większości osób, na który składa się ogromna dawka stresu, pozycji siedzącej przed ekranem komputera, w samochodzie itd., jesteśmy narażeni na bardzo wiele dolegliwości z tym związanych. Jedną z nich, niezwykle powszechną i na dłuższą metę bardzo uciążliwą jest napięcie i ból mięśni okolicy szyi, karku i barków.  Nadmierne napięcie mięśni jest najczęściej odpowiedzią ciała na stres, nieprawidłową postawę czy złe nawyki ruchowe. Jeśli nie jest na bieżąco rozładowywane prowadzi z czasem do coraz gorszego samopoczucia, a często do nieodwracalnych uszkodzeń ciała na przykład w postaci dyskopatii czy różnego typu zwyrodnień.

Oczywiście rozwiązaniem idealnym jest dbanie o regularną aktywność fizyczną ukierunkowaną na utrzymanie wszystkich partii ciała w równowadze. Ale nawet siedząc przy biurku, przed komputerem czy mając chwilę przerwy możemy skutecznie pomóc sobie w rozładowaniu nadmiaru napięcia z okolicy karku, szyi i barków, i dzięki temu nie tylko poczuć się lepiej, ale zadbać o to by nasze ciało dłużej pozostało sprawne i zdrowe. Dzisiaj pozycja jogi Gomukhasana 🙂

Potrzebne rzeczy:

– ewentualnie pasek do jogi, kawałek sznurka, ręcznik itp. (coś co pozwoli nam przedłużyć ręce 😉

– ewentualnie wałek lub koc pod pośladki

Pozycja jogi Gomukhasana – wskazówki:

1) Usiądź z prostymi plecami (na krześle lub na wałku np. w siadzie skrzyżnym) lub stań prosto ze stopami na szerokość bioder.

2) Podnieś prawą rękę, wyciągnij prawy bok tułowia, zegnij rękę w łokciu i drugą ręką chwyć za nią od dołu. Jeśli nie będzie to możliwe użyj paska, sznurka itp.

Jak usunąć napięcie z karku, szyi i barków. Wariant z paskiem.
Jak usunąć napięcie z karku, szyi i barków?

3) Chwyt musi być pewny. Nie wystarczy, że tylko dotkniesz do siebie końcami palców jednej i drugiej dłoni. Dopiero pociągnięcie dłońmi za siebie lub za pasek daje możliwość poruszenia okolicy barków.

4) Ciągnąc aktywnie za dłonie jednocześnie odsuń łokcie i ramiona do tyłu.

5) Cały czas oddychając trwaj w ten sposób 1-2 minuty, a następnie zrób pozycję na drugą stronę w takim samym czasie.

6)Możesz powtórzyć 2-3 razy na stronę.

Najprawdopodobniej poczujesz dużą różnicę w możliwościach jednej i drugiej strony i być może na jedną stronę złapiesz się bez problemu, a na drugą będzie już konieczne użycie pomocy. Jest to całkowicie normalne. Staraj się ćwiczyć tak żeby z czasem obie strony wyrównać.

Pamiętaj, że najlepsze efekty osiągniesz ćwicząc regularnie, a nie ćwicząc dopiero wtedy gdy ból już się pojawi.

Efekty:

-uśmierza bóle karku, szyi i barków
-rozszerza klatkę piersiową i prostuje plecy
-zwiększa zakres ruchu w stawach barkowych

 

Pamiętaj, że pokazane pozycje ćwiczysz na własną odpowiedzialność, bo nawet najdokładniejsze instrukcje w wirtualnym przekazie nie są w stanie zastąpić wskazówek nauczyciela dostosowanych konkretnie do potrzeb Twojego ciała. Jeśli odczuwasz w pozycji niepokojący ból to przerwij i przed kolejnymi próbami zasięgnij rady doświadczonego nauczyciela jogi.

Zobacz podobne

48 Comment

    1. Jeśli jest napięcie to przy rozciąganiu ciągnie nie ma cudów 😉 ale bol po wyjściu z pozycji powinien ustąpić po chwili. Oczywiście poza zakwasami, bo te mogą się oczywiście pojawić. Pozdrawiam 🙂

  1. To ćwiczenie przynosi ulgę, podobnie jak wiele innych pozycji jogi. Ja spędzam codziennie nawet po kilkanaście godzin przed komputerem, więc tego typu ćwiczenia ratują mi życie 🙂

  2. Już nie pierwszy raz do Ciebie trafiam i w końcu dojrzałam do tego, żeby zostać na dłużej 🙂
    Ćwiczenie, jak zwykle, wypróbuję i najprawdopodobniej wprowadzę w życie 🙂

  3. Od razu po przeczytaniu tytułu pomyślałam właśnie o siedzącym trybie życia, pracy przy biurku i dużej ilości stresów. I jakbyś czytała mi w myślach, bo pierwsze zdania wpisu o tym mówią 😉 Fajne ćwiczenia, mnie się zdecydowanie przydadzą, bo często mam spięte mięśnie karku i barków.

  4. I znowu coś dla mnie. Nie mogę zbyt długo siedzieć, a tym bardziej stać w jednej pozycji, ale odkąd wzmacniam poszczególne partie ciała na treningach obwodowych jest lepiej. Twoich ćwiczeń tez spróbuję.

  5. To bardzo dobre ćwiczenie! Robiłam kiedyś bardzo podobne rzeczy i bardzo mi pomagało. Niestety teraz mam trochę inny problem… Znasz jakieś ćwiczenia, które przynoszą ulgę na przeciążone kolana/nadgarstki ? Ogólnie bardzo fajny i profesjonalny blok, chętnie zajrzę jeszcze w wolnej chwili i poczytam więcej. Pozdrawiam!

    1. Jeśli chodzi o stawy to przede wszystkim należy ćwiczyć tak żeby je stopniowo wzmacniać, ale z dużym naciskiem na to żeby jednak nie przeciążać, bo opornie wracają do siebie. Ćwiczenia jakieś znam, ale nie takie które mogę tu zwięźle opisac i mieć pewność, że zrobisz je dobrze :/

  6. Joga zawsze ratuje mnie, kiedy przesiedze za dlugie godziny w pracy..kiedy stres da sie we znaki, kiedy czuje napiecie w szyi, czy bol w barkach..Nie wyobrazam sobie juz zycia bez jogi..To moj sposob na zycie..Na szczescie dzieki jodze raczej teraz juz zapobiegam bolowi, bo to wlasnie joga sprawia ze rozprawiam sie ze wszystkim zanim stanie sie duzym problemem.Pozdrawiam serdecznie 🙂 !

  7. Nie wierzyłam że jedno takie ćwiczenie może pomóc, ale po wykonaniu poczułam jak górna część pleców się rozluźniła i nie jest aż tak napięta! Chyba najwyższy czas przejść się do dobrego ortopedy i zacząć dbać o swój kręgosłup 🙂
    Dziękuje i pozdrawiam!
    niezdecydowana 🙂

  8. Jest mi zawsze smutno, gdy robię to ćwiczenie. Gdy miałam ok 9 lat spadłam z drzewa i od tamtej pory mam problem z prawą ręką. Przy tego typu ćwiczeniach doskwiera mi ogromny ból, a potem mam problem z wyprostowaniem ręki. Czy istnieje jakaś szansa, że ten ból kiedyś minie?

    1. A robiłaś prześwietlenie? Byłaś u ortopedy? Jeśli to tylko kwestia nagromadzonego napięcia to na pewno minie, a jeśli jakaś poważniejsza przyczyna to mogą być najpierw potrzebne jakieś inne kroki. Pozdrawiam

  9. Staram się wykonywać ćwiczenia „na barki” codziennie, chociaż bardzo ich nie lubię (co oczywiście jest znakiem, że właśnie najbardziej ich potrzebuję…)

  10. Świetne ćwiczenia na zasiedzenie! Ja na szczęście jestem na tyle aktywną osobą, że tego typu dolegliwości dopadają mnie tylko w wyjątkowo pracowitych okresach, jednak uważam, że zawsze warto mieć w głów zapas metod na chwile kryzysu :*

  11. niestety moj tryb pracy i ilosc godzin spedzonych na komputerze nie pomaga w bolu.
    no ale coz, wazne zeby sie rozciagac i robic cwiczenia i przerwy w stalym siedzeniu.

  12. Takich informacji mi było potrzeba! Chyba większość z nas ma aktualnie takie bóle, zwłaszcza, jeśli praca jest siedząca. Tego się niestety nie uniknie, ale warto przypominać i pokazywać, że są sposoby na ból i zachęcać tego do regularnych.ćwiczeń 🙂
    Bardzo ładna strona, pełna świetnych informacji – będę chętnie wracać:)

  13. Właśnie wykonałam z Tobą te ćwiczenia. Kurczę, niby takie proste, a nawet na to nie ma czasu. Wystarczyła chwilka i czuję sie lepiej:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *