Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Pozycja jogi parvatasana…

Pozycja jogi parvatasana

Tym razem pozycja jogi parvatasana (w tłumaczeniu pozycji góry). Możesz ją wykonywać zawsze wtedy gdy poczujesz się zmęczony długim siedzeniem przed komputerem, w samochodzie itp. Dodatkowo ćwiczenie doskonale wyciąga boki tułowia oraz całą okolicę brzucha, a dzięki temu ma również działanie energetyzująca i łagodzące skutki stresu.

W jodze, w wersji oryginalnej, parvatasana jest jednym z wariantów padmasany czyli pozycji kwiatu lotosu. Jednak samą technikę ułożenia rąk można z powodzeniem wykorzystywać w celu stworzenia przestrzeni w barkach, tułowiu i narządach brzucha również siedząc w innej pozycji lub stojąc.

Potrzebne rzeczy:

– ewentualnie wałek lub koc pod pośladki

Sposób na pozbycie się napięcia z barków i szyi, wyciągnięcie kręgosłupa, boków tułowia i brzucha.
Sposób na rozluźnienie barków, wyciągnięcie boków tułowia i narządów brzucha.

Wykonanie:

1) Usiądź na wałku w siadzie skrzyżnym, na krześle z prostymi plecami i całymi stopami opartymi o podłogę lub stań prosto ze stopami na szerokość bioder.

2) Spleć szczelnie palce dłoni, wyciągnij ręce do przodu, odkręć wnętrza dłoni na zewnątrz, i z wdechem przenieś proste ręce nad głowę.

3) Ręce powinny być prostopadłe do ziemi, a nie pochylone do przodu. Łokcie i plecy wyprostowane, kręgosłup wyciągnięty. Podnosząc ręce staraj się jednocześnie odsuwać barki od uszu.

4) Naciskając dłońmi na siebie wypychaj równomiernie w górę całe wewnętrzne strony dłoni. Łokcie cały czas wyprostowane.

5) Pozostań w pozycji 1-2 minuty oddychając równomiernie, a następnie zmień splot palców dłoni o jeden (po zmianie drugi kciuk będzie bardziej na zewnątrz) i powtórz pozycję.

Pozycja jogi parvatasana – efekty:

– usuwa sztywność okolicy karku, barków i szyi.

– rozwija i uelastycznia klatkę piersiową

– wyciąga boki tułowia

– rozciąga narządy brzucha oraz mięśnie klatki piersiowej i tułowia.

– uspakaja układ nerwowy

– łagodzi bóle reumatyczne

– wzmacnia i uelastycznia kręgosłup

Przeciwwskazania:

– problemy z sercem

– nadciśnienie tętnicze

Pamiętaj, że pokazane pozycje ćwiczysz na własną odpowiedzialność, bo nawet najdokładniejsze instrukcje w wirtualnym przekazie nie są w stanie zastąpić wskazówek nauczyciela dostosowanych konkretnie do potrzeb Twojego ciała. Jeśli odczuwasz w pozycji niepokojący ból to przerwij i przed kolejnymi próbami zasięgnij bezpośredniej porady doświadczonego nauczyciela jogi.

Zobacz podobne

25 Comment

  1. Ten wpis spadł mi jak z nieba dzisiaj 🙂 akurat moj maz cierpi na dosc silny bol barku i szyi. Pracuje duzo przed komputerem i mysle, ze to przez to. Wybieramy sie do lekarza, poniewaz bol jest tak dokuczliwy,ze nie moze spac, ale mysle ze praktyka pokazanych cwiczen na pewno pomaga sie ustrzec przed takimi dolegliwosciami wiec mu ja poradze. 🙂

  2. zawsze zastanawiałam się czy ta cała JOGA to tak na serio czy to tylko ściema ( taka moda czy fanaberia) … bo to takie zwykłe wyginanie , powolne i niespieszne – i co ono ma niby poprawić w naszym życiu …. do dziś tego nie ogarniam) Ale skoro Tobie to sprawia radość to czemu nie!
    Tak więc wyginaj śmiało ciało – jak mawia król wszystkich królów:)

  3. Jedna z moich ulubionych..ale ostatnio to ona właśnie sprawiła, że nie bylam w stanie ruszyc głową przez ponad tydzień.. 🙁 Miałam bardzo napięte mięśnie, które nadwyrezylam ćwicząc tą pozycję…bez rozgrzewki… Człowiek uczy się na błędach 🙂

  4. Już chciałam radośnie powiedzieć, biorę biorę! Aż dotarłam do PRZECIWSKAZANIA. Mam poważne nadciśnienie 🙁 i do tego niedomykalność zastawki 🙁 więc nie mogę? Ale polecę synkowi co 24/7 pracuje przy kompie. On jest po ablacji, ale może to nie zaszkodzi? 🙂 Pozdrawiam cieplutko!!!

    1. :/ Nie można jednoznacznie powiedzieć, że w ogóle nie możesz, bo wiele osób z nadciśnieniem wykonuje tą pozycję i jest ok. Jednak w takiej formie jak tutaj przedstawiłam, czyli jako przerywnik w pracy nie poprzedzony ćwiczeniami przygotowującymi, i biorąc pod uwagę, że nie ćwiczysz jogi regularnie, ja nigdy nie widziałam Cię ćwiczącej i tego jak Twoje ciało ustawia się w pozycjach, jak reaguje itd, to nie mogę Ci w ciemno napisać ,,rób” :/
      Ale będą niedługo kolejne, które na nadciśnienie nie mają żadnego wpływu 🙂
      Po ablacji nie powinno być problemu, ale trzeba obserwować ciało, z resztą tak jak zawsze kiedy ćwiczymy 😉 Pozdrawiam 🙂

  5. Mój biedny, ciągle męczony kark pracą przy komputerze, studiami przy komputerze wolnym czasem… no dobra nie przy komputerze, ruszam się 😀 ale to i tak mały % tygodnia 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *