Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga zdrowy styl życia

Twoje ciało jest odzwierciedleniem stanu Twojego umysłu…

Praca z ciałem, umysłem - joga.

Czy zastanawiałeś się kiedyś jaki wpływ na samopoczucie fizyczne i postawę Twojego ciała mają towarzyszące Ci emocje, minione wydarzenia, relacje międzyludzkie itp.?

Większość z nas żyje w przekonaniu, że zdrowe i sprawne ciało to coś danego na zawsze. Coś oczywistego, co nam się należy, niezależne od tego w jaki sposób żyjemy.  Telewizja, radio, a nawet  poczekalnie gabinetów lekarskich pełne są reklam leków i suplementów diety na wszystko. Od specyfików na porost włosów, po syropy wzmagające lub hamujące apetyt, które mają zadziałać natychmiast, niezależnie od przyczyny problemu.

Nie chcemy dostrzec, że kondycja ciała i nasze samopoczucie zależą w dużej mierze od nas. Od tego jak traktujemy swoje ciało, od sposobu życia, radzenia sobie ze stresem i emocjami. Od tego czy mamy sposób na to, by na bieżąco dawać ujście napięciom, na które jesteśmy narażeni właściwie w każdej sferze życia.

Już krótka obserwacja twarzy człowieka, który nagle się czymś zdenerwował daje nam jasny obraz tego, jak wrażliwe jest ciało na to, co dzieje się w głowie.

Nawet niewielki poziom stresu powoduje napięcie mięśni czoła czy marszczenie brwi. Przyglądając się całemu ciału zmian jest więcej. Napinają się barki, przez co postawa ciała staje się zgarbiona. Zaciska się przepona przez co tracimy płynność oddechu, a ruchy stają się kanciaste.

Każdy posiada unikalną mapę napięć poszczególnych partii ciała w odpowiedzi na towarzyszące mu emocje i stres. Wspólne jest jednak to, że nie pozbywając się ich na bieżąco, nasze ciało zatraca swoją naturalną równowagę. Może to skutkować coraz gorszym samopoczuciem, a z czasem nawet poważną chorobą.

Jeśli jakaś emocja lub napięcie towarzyszą nam w sposób ciągły przez dłuższy czas, reakcja ciała w postaci napięcia barków czy zaciśnięcia żołądka  może stać się nawykiem, który będzie się utrzymywał już niezależnie od sytuacji. Nawet w momentach, w których powinniśmy poczuć się zrelaksowani i pełni życia. Towarzyszyć nam będzie właśnie to, często nie do końca uświadomione, napięcie poszczególnych partii ciała, nie pozwalając na całkowite rozluźnienie.

Praca z ciałem, umysłem

Dlatego tak ważne jest by na bieżąco słuchać swojego ciała i harmonizować je przez zapewnienie odpowiedniej ilości świadomej aktywności fizycznej. Na przykład regularnie wykonując asany (pozycje jogi). Od nas zależy czy nasze ciało, pod wpływem stresu, codziennych zmartwień i nabytej złej postawy, będzie z czasem w coraz gorszej formie, czy świadomie zadbamy o to by czuć się pod względem fizycznym, a co za tym idzie psychicznym coraz lepiej.

 

 

Więcej o równowadze psychofizycznej przeczytasz tutaj: Jak ćwiczyć by odnaleźć psychofizyczną równowagę…

Zobacz podobne

41 Comment

  1. Czytając Twój artykuł zauważyłam, że siedzę z napiętymi barkami i dopiero teraz je rozluźniłam… Masz rację, jeżeli nie będziemy pracować nad świadomym ciałem, te nawyki staną się problemem. Głupi przykład, wystarczyło kilka dni gorszej pogody, więcej stresu, mniej ruchu i już pojawiło się nicniechcenie. Samopoczucie poleciało w dół. Czas ruszyć tyłek i zadbać o siebie! 🙂

  2. Nie od dziś wiadomo, że praca zarówno naszym ciałem, jak i umysłem może zdziałać cuda. Czasami wiele zależy właśnie od naszego umysłu, jak się człowiek wewnętrznie zablokuje, to żaden trener personalny, czy suplementy mu nie pomogą. W jednym i drugim przypadku powinniśmy zachować równowagę.

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie 🙂

  3. Jasne, całkowicie zgadzam się z tym, co napisałaś.
    Ilekroć źle czuję się z tym, co mam w głowie, mam wrażenie, że cierpi też moje ciało. Zresztą, co tu dużo mówić – sam fakt, że krótkie ćwiczenia, kilka minut rozciągania mogą tak poprawić samopoczucie. 🙂

  4. Joga rzeczywiście pomaga się rozluźnić, sama tego doświadczyłam już na początku swojej przygody z tymi zajęciami i to była jedna z moich głownych motywacji do daleszego praktykowania. Mój mąż natomiast lepiej służy praca z umysłem – wystarczy, że chwilę się wyciszy, usiądze ze swoim notatnikiem, w którym zapisuje przemyślenia i mówi, że od razu czuje, jak puszcza napięcie i stres 🙂

  5. Gdzieś kiedyś czytałam o jakichś badaniach, z których wynikało, że osoby, które tylko wyobrażały sobie, że ćwiczą jakiś mięsień, po pewnym czasie zauważyły że ten mięsień się wzmocnił, mimo iż nie wykonywali fizycznie żadnych ćwiczeń. Ludzkie ciało to naprawdę fascynujący byt 🙂

  6. Odkąd zmieniłam tryb pracy faktycznie taka równowaga jest możliwa. Wcześniej wracałam bardzo późno do domu, piekielnie zmęczona (umysłowo) i nie miałam ochoty już wychodzić, stać w korkach, dojeżdżać na sport, a w domu nie miałam warunków.

  7. Ciało i umysł są ze sobą mocno połączone. U mnie widać w ciele każdą emocję, a joga to dla mnie jeden ze sposobów na odprężenie i zharmonizowanie psychiki. Dodam, że to bardzo efektywny i skuteczny sposób :).

  8. „Dlatego tak ważne jest by na bieżąco słuchać swojego ciała i harmonizować je przez zapewnienie odpowiedniej ilości świadomej aktywności fizycznej. Na przykład regularnie wykonując asany (pozycje jogi). ”
    W pełni się zgadzam! Joga jest świetna zarówno dla ciała jak i rzeczywiście pomaga się uspokoić, wyciszyć. Także, ostatnio byłam na wykładzie o stresie i o tym, że ewolucyjnie stres był zwykle powiązany z atakiem drapieżnika, naturalną reakcją była walka i ucieczka. Jak się udało, to można było się odprężyć. Teraz mamy zupełnie inne rodzaje stresu, dużo mniej zdefiniowane.. Natomiast wydaje się, że sport wciąż jest najlepszą i najnaturalniejszą metodą, żeby się „odstresować”

  9. Zdecydowanie masz rację. Tak wiele od nas zależy, a nie potrafimy sami o siebie zadać. Może to wina tego, że czasem stres jest tak duży, że po prostu nie mamy sił i ochoty, by coś dla siebie zrobić.

  10. Wiele lat temu przekonałam się, jak ważna jest umiejętność słuchania swojego ciała, nie narzucania mu chwilowych potrzeb, ale spojrzenia na nie z dłuższej perspektywy. Tak wiele rzeczy nam ciało sygnalizuje, warto się im przyjrzeć. 🙂

  11. Zdecydowanie napięcie i stres odbijają się szybciutko na naszym organizmie. Bywa, że pęka mi łeb, szczególnie po stresujących wydarzeniach, wychodzę na spacer, głęboko oddycham, relaksuję i przechodzi.

  12. To prawda, nasze samopoczucie bardzo wpływa na nasze ciało i postawę. Ale też odwrotnie – wykorzystując odpowiednią postawę czy mimikę można wprowadzić się w lepszy lub gorszy nastrój.
    Jedno jest pewne – nasze ciało i umysł są ściśle połączone. Dlatego warto dbać i o jedno i o drugie i zachować równowagę 🙂

  13. Niestety przestajemy zauważać potrzeby naszego ciała. Zatraciliśmy czujność na rzecz śmieci z tv i kapsułek na wszystko. Jesteśmy tak bardzo do przodu, że aż uwstecznieni.

  14. ja akurat uważam, że nasze ciało, zdrowie, kondycja, nasz wygląd i samopoczucie są sumą naszych działań. to my decydujemy kim chcemy być, jak chcemy żyć. trzeba wziąć odpowiedzialność za siebie, swoje zdrowie, swoje życie. i tutaj nie ma dróg na skróty.

  15. Gdzieś popełniamy błąd oddzielając duszę od ciała i umysłu. później trudno to odbudować.
    A przecież dbając o ciało oddziałujemy i na umysł i na emocje, bo stanowimy jedność.

  16. Dla mnie najlepszym lekarstwem dla ciała i umysłu jest sie dobrze zmęczyć podczas ćwiczeń. Po takim treningu endorfinki tak pozytywnie działają, że ciało się w pełni rozluźnia, umysł się oczyszcza ze złych emocji, a sen jest naprawdę solidny. 😉

  17. Często jest też tak, że mamy jakieś niezdrowe nawyki napinania mięśni (np. od siedzenia przy komputerze), a to również stresuje organizm – nawet, gdy nie jesteśmy zdenerwowani :).

  18. ja czasami mam wrazenie, ze dziala to w dwie strony!
    ze czasami umysl chyba dostosowuje sie do nawykow ciala i dlatego tak czesto musimy, doslownie walczyc ze zlymi nawykami,

  19. Właśnie obserwuję swoje ciało i widzę, jak wiele dobrego niesie za sobą wysiłek fizyczny! Wybór Tatr na kierunek tegorocznych wykacji był doskonały! Bo pozwala na aktywne spędzanie czasu, a tego nasze ciała i umysły potrzebowały!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *