Jogosfera

JOGA, MOTYWACJA I KUCHNIA WEGETARIAŃSKA…
joga

Ulga dla kręgosłupa – Supta Padangusthasana I

ulga dla kręgosłupa

Problemy z kręgosłupem, objawiające się dyskomfortem lub nawet ciągłym bólem, dotyczą dużej części osób dorosłych. Mogą być wynikiem siedzącego trybu życia, stresu, utrwalonej przez lata nieprawidłowej postawy ciała czy asymetrii. Wszystkie te czynniki powodują tworzenie się w ciele nadmiernych napięć, a jednym z najbardziej narażonych na nie miejsc są tylne strony nóg.

Tworzą się w nich przykurcze, co bezpośrednio wpływa na coraz gorszy stan kręgosłupa, bo tylko silne i jednocześnie elastyczne tyły nóg, pozwalają utrzymać kręgosłup w poprawnej, pionowej płaszczyźnie, zapewniającej mu prawidłowe funkcjonowanie i zdrowie. Dzisiaj ulga dla kręgosłupa czyli Supta Padangusthasana I. Pozycja, która regularnie wykonywana pozwoli Ci rozciągnąć tyły nóg, a przez to pozbyć się bólu i dyskomfortu z dolnej części kręgosłupa, problemów z rwą kulszową i innych.

Rozciąganie tyłów nóg może przebiegać w różny sposób, ale najczęściej jest połączone z wygięciami kręgosłupa do przodu.  Supta Padangusthasana skutecznie stwarza przestrzeń w tyłach nóg, a przez to, że przez cały czas jej trwania plecy są równomiernie podparte jest całkowicie bezpieczna nawet dla osób, które z różnych względów powinny unikać wygięć kręgosłupa.

Dzisiaj pierwszy z czterech wariantów, czyli przyciąganie jednej prostej nogi w stronę głowy i przedniej strony tułowia.

Potrzebne rzeczy:

– mata do jogi lub koc pod plecy

– koc pod głowę

– pasek do jogi, pasek do spodni, kawałek liny itp (dla osób, które nie są w stanie złapać się bezpośrednio za stopę)

Wskazówki:

1) Połóż się na macie z kocem lub cienką poduszką pod głową (głowa nie powinna być odchylona do tyłu). Ciało w jednej linii.

supta padangusthasana
supta padangusthasana

2) Podnieś prawą nogę i złap się dłońmi za zewnętrzne krawędzie stopy lub załóż pętle paska na nasady palców prawej stopy. (Musisz złapać się w taki sposób żeby całe plecy, barki i głowa swobodnie leżały na ziemi.)

3) Wyprostuj obie nogi i trzymając każdą dłonią za osobną część pętli paska w takiej samej odległości od stopy, przyciągaj prostą prawą nogę w stronę głowy i przedniej strony tułowia. Lepiej jeśli noga będzie dalej od tułowia, ale będzie rzeczywiście wyprostowana.

4) Rzepki kolanowe w obydwu nogach podciągnięte, dolna stopa świadoma i ustawiona prostopadle do ziemi.
Rozluźniona głowa, brzuch i spokojny oddech.

5) Trwaj w pozycji 1-2 minuty, a następnie zrób na drugą stronę (lewa noga będzie w górze).

Efekty:

– rozciąga tyły nóg

– ulga dla kręgosłupa – przynosi ulgę w bólach dolnej części kręgosłupa i rwie kulszowej

– prawidłowo rozwija mięśnie nóg

– tonizuje narządy wewnętrzne

– pobudza krążenie krwi w nogach

– regeneruje układ nerwowy

 

O tym jak prawidłowo pracować z ciałem podczas rozciągania przeczytasz tutaj: Jak prawidłowo się rozciągać… (9 korzyści płynących z rozciągania)

A już za dwa tygodnie kolejny wariant 🙂

 

Pamiętaj, że pokazane wyżej pozycje ćwiczysz na własną odpowiedzialność, bo nawet najdokładniejsze instrukcje w wirtualnym przekazie, nie są w stanie zastąpić wskazówek nauczyciela dostosowanych konkretnie do potrzeb Twojego ciała. Jeśli odczuwasz w pozycji niepokojący ból to przerwij i przed kolejnymi próbami zasięgnij bezpośredniej porady doświadczonego nauczyciela jogi.

Zobacz podobne

19 Comment

  1. Wypróbowałam i stwierdzam, że to niesamowicie przyjemna pozycja! Do czasu ciąży, często boli mnie kręgosłup, wystarczy że dłużej stoję na nogach albo śpię w nieodpowiedniej pozycji i cały następny dzień (albo i dwa) męczę się z bólem kręgosłupa. Staram się wtedy naciągać, bo to przynosi ulgę. Zapisuję pozycję w ulubionych i czekam na kolejne! 🙂 Pozdrawiam ciepło :*

  2. Mój kręgosłup mówi ci wielkie – Dzięki! Kurczę, jak to człowiek męczy się bez ruchu, a nieraz wystarczy coś protego. Tylko trzeba to wiedzieć. Albo trafić na twój blog!

  3. Asiu, bardzo się cieszę, że bliżej poznałam się z Twoim blogiem. Mam małą prośbę – czy mogłabyś mi polecić jakieś miłe miejsce w Warszawie, gdzie profesjonalnie prowadzona jest joga? Nie interesują mnie zwykłe kluby fitness – w tamtej jodze między TBC i Tabatą się nie odnalazłam. Trenuję dość intensywnie cross i mojemu ciału zaczyna brakować rozciągnięcia, a umysłowi spokoju.

    1. Właśnie od lutego otwieramy z Mężem szkołę jogi więc na pewno mogę Ci polecić 🙂 Początkowo zajęcia będą się odbywały na Białołęce w Białołęckim Ośrodku Sportu i na Żoliborzu tuż przy metrze Plac Wilsona, ale jeszcze nie w docelowym lokalu bo wciąż szukamy. Jeśli nie odpowiadały Ci zajęcia w klubie fitness to myślę, że tu znajdziesz to czego szukasz. Zapraszam do polubienia fp, bo tam już na dniach będzie więcej informacji. Pozdrawiam 🙂

  4. Dzięki Tobie ponownie powróciłam do jogi – już zapomniałam jakim zbawieniem była dla mojego kręgosłupa 🙂 Joga 1-2 razy w tygodniu i od razu lepsze samopoczucie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *